Bestemshe Toguz Oware Mangala Bao
Česká federace mankalových her
STRATEGIE
Pro nejmenší Fandom wiki

Bestemshe / Toguz / Toguz kumalak / Toguz korgool

Pojďme se nejdřív pořádně zorientovat na desce:


H9H8H7H6H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5D6D7D8D9

Rozdáme-li 10 kuliček z D7, skončíme v H7, tedy v důlku se stejným číslem na soupeřově straně. Totéž se stane při rozdání 28 kuliček z důlku 5. Jen do toho posledního důlku spadnou dvě kuličky. Pokud rozdáme 19 kuliček z D3, skončíme v tom samém důlku.

H9H8H7H6H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5D6D7D8D9

Ať rozdáme kterýkoliv z těchto důlků, skončíme vždycky přesně naproti.

Několikanásobná hrozba

H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5

Dorní hráč by měl využít situaci a sebrat si 4 kuličky. Nejprve by měl hrát z D4 a sebrat si dvě. Pak bude situace vypadat takto:

H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5

Následně je dobré napadnout H1 tahem z D5. Pokud teď soupeř nezahraje z H1, sebere si tahem z D5 4 kuličky. Pokud soupeř zahraje H1, sebere si aspoň 2.

Jak získat 2 kuličky z 5

H9H8H7H6H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5D6D7D8D9

Hodí se hlavně ke konci hry. Některé věci fungují, pokud soupeř nemá pastičku, některé fungují i když ji má. Správný tah, pokud si chceme vzít 2 kuličky, je z D8. Soupeř pokud uteče, tj. zahraje z H1, máme dvě kuličky. Pokud neuteče a hraje jinde, pokračujeme dalším tahem z D9. Vytváříme situaci, kdy budou dvě kuličky v H1 i D9, ve které už umíme sebrat dvě napadením H1.

Ze 6 kuličkek lze získat také dvě, ze sedmi 3, pokud soupeř nemá pastičku, z osmi 4, atd. Pokud soupeř nemá pastičku, lze dobrým postupem získat i 10 kuliček ze 14. Kuličky se vždy musí uspořádat tak, abychom vždy z nějakého důlku došli do soupeřova druhého.

H9H8H7H6H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5D6D7D8D9

Bude-li soupeř vždycky s kuličkou v prvním důlku utíkat, je nasbírání 10 relativně jednoduché. Nejdřív mu tedy jednu dáme (z D9), soupeř uteče (H1 -> H2), my hrajeme postupně z D6, D7, D8 a pak si připravíme situaci která je výše, 3 kuličky v D8 a 2 dvě v D9 a na závěr ještě sebereme 2. Celkem je tak sebráno 10 kuliček. Pokud soupeř nebude utíkat, sebereme ho z D7, pak z D8 a pak si opět můžeme připravit situaci 3+2 a sebrat tedy celkem min. 8 kuliček. Pokud by se soupeř chtěl bránit vytvoření pastičky, můžeme na tom být ještě lépe.

Tipy na zahájení

Zahájení je samozřejmě poměrně důležitá část partie. Když hrajete na začátku blbosti, moc šancí na celkovou výhru se zkušenějšími hráči nemáte. Nejoblíbenější důlek k zahájení je sedmička. Opravdu špatné pro prvního je začínat z prvního důlku. Jinak se objevuje všechno. Druhý hráč obvykle hraje ze stejného důlku (což je asi slabší), a nebo z devátého důlku. Potom hraje první hráč často z devátého (hrál-li soupeř stejný důlek) a nebo z důlku těsně vedle toho, kde začínal (hrál-li soupeř z devítky). Pokračování už pak je kolikrát přirozené (buď se bráním, nebo beru nejvíc, někdy obojí...) a je vícero dobrých variant. Nejčastěji se tedy objevuje kombinace 76-98-66-87-12.

Počítání a maximalizace tahů

Něco jsme před pár lety připravovali pro matematickou konferenci. Tady je tedy PDF s textem přednášky a PPTX prezentace k přednášce

Koncovky, nebo-li jak vytempovat soupeře

Mám-li víc tahů, než soupeř, pak stačí pomalu všechno nasyslit do devátého důlku. Pomalu znamená, že tam nejprve přesunu všechny kuličky z osmého důlku, pak ze sedmého, pak ze šestého, atd. Je potřeba si to na desce zařídit tak, abych při rozdávání nikde nevznikla trojice či větší počet kuliček.

H9H8H7H6H5H4H3H2H1
Pokladnice dolního hráče
Pokladnice horního hráče
D1D2D3D4D5D6D7D8D9

Schválně, kolik tahů máme, než dostaneme všechny kuličky do devátého důlku? 10 tahů, když budeme hrát rozumně. Pokud teď zahrajete z D6 do D7, budete jich mít jen 8.