Oware se hraje hlavně Africe. Stejnou hru najdete pod mnoha názvy. Oware, Awele, Warri a určitě mnoho dalších. Úkolem hráče je jako ve většině her
nasbírat nadpoloviční většinu kamenů (tj. 25 a více). Bez speciálních pravidel by mohla hra skončit i dříve, v okamžiku kdy jedna strana nemá čím hrát, obdobně jako v Toguzu.
Mezinárodně uznávaná pravidla ale vzniku takovéto situace brání, takže za jistých podmínek nedovolují hráči sebrat kameny nebo ho nutí nějaké soupeři rozdat
a jdou tak trochu proti hlavnímu smyslu hry.
Na českých turnajích se tedy můžete setkat s více pravidly, ta "rychlejší" však používáme vždy jen souhlasem všech zúčastněných, případně jako vedlejší turnaj.
Ke hře potřebujeme desku, která má 2 řady po 6 důlcích, a 48 kamenů (např. větší fazole, korálky). Hodí se i dvě mističky na sebrané kameny (pokladice), pokud nejsou přímou
součástí desky. Na začátku je ve všech důlcích po čtyřech uličkách, pokladnice jsou prázdné. Hrají dva hráči, světlý a tmavý a pravidelně se střídají v tazích.
Tah spočívá v rozdání obsahu jednoho vlastního důlku. Po tahu může následovat sebrání kamenů. Rozdává se proti směru hodinových ručiček a rozdávání začíná od dalšího důlku.
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Spodní, tedy světlý hráč může zahájit hru např. tak, že rozdělí důlek D3. Vezme tedy všechny (4) kameny, a umístí postupně 1 kámen
do důlků D4, pak D5 a D6. Zůstane mu v ruce 1 kámen, musí tedy pokračovat v rozdělování na soupeřově straně.
Vloží tedy 1 kámen do důlku H1. Tím tah končí. Sebrání kamenů teď není možné. Na tahu je tedy tmavý hráč. Pozice nyní vypadá takto:
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Při rozdávání tedy jdeme postupně dokola okolo desky, žádný důlek na cestě nemůžeme vynechat a nikam nesmíme vložit více než jednu kuličku.
Pokud bychom rozdávali důlek D6, pak rozdávání začne v soupeřově důlku H1.
Na dalším obrázku je pozice, kde tmavý hráč, který je v tuto chvíli na tahu, může získat dva nebo pět kamenů.
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Pokud rozdělí důlek H1, skončí v důlku D1 a oba kameny, které se tam po rozdání nachází si může ponechat - až do konce hry je odloží do své pokladnice.
Má však lepší možnost, a to rozdělit důlek H6. Takto totiž skončí rozdělování v důlku D4, a může si vzít nejen obsah důlku D4,
ale i D3.
Po rozdání H6 to bude vypadat takto:
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Skončili jsme rozdávání v D4, tam jsou dva nebo tři kameny (konkrétně dva) a když se podíváme zpět, v D3 jsou také dva nebo tři kameny (konkrétně tři). Těchto celkem pět kamenů
přesuneme do pokladnice. V H1 jsou také dva kameny, ale řada byla přerušena jiným počtem, takže obsah důlku H1 zůstane na desce.
Obecně lze tedy sebrat kameny v případě, že:
- skončíme rozdělování na soupeřově straně
- v důlku, kam jsme dali poslední kámen, jsou nyní 2 nebo 3 kameny
Jestliže jsme sebrali nějaké kameny, můžeme ve sbírání pokračovat, jestliže další důlek v protisměru rozdělování je také soupeřův a obsahuje 2 nebo 3 kameny, a to až do doby,
než narazíme na důlek s jiným počtem kamenů nebo (nezastaví-li nás jiný počet kamenů) až dojdeme na konec řady soupeřových důlků.
V následující pozici je na tahu tmavý hráč. Rozdělí-li důlek H5, skončí rozdělování v důlku D5 a sebere 12 kamenů
z důlků D5, D4, D3, D2 a D1.
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Po rozdání to vypadá takto:
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Kdyby bylo v důlku H5 kamenů 7, nebo kdyby důlek D6 byl prázdný, nesměl by si tmavý hráč vzít nic. Je totiž zakázáno provést sbírání kamenů v případě,
že by došlo k sebrání všech soupeřových kamenů, čímž by se soupeř ocitl bez možnosti táhnout. (Jak už jsme zmínili v úvodu, bez tohoto pravidla hra obvykle skončí rychleji
a navíc je větší pravděpodobnost výhry hráče, který nezačínal.)
Stejně jako Toguz, i Oware má jednu rozdávací výjimku. Rozdělovaný důlek musí zůstat prázdný.
Toto pravidlo se uplatní v případě, že důlek, který rozdělujeme, obsahuje 12 a více kamenů. Při rozdělování vložíme kámen do každého důlku, až se dostaneme k tomu, který
rozdělujeme. V ruce máme ještě kameny, do rozdělovaného důlku ale dát kámen nemůžeme, a proto pokračujeme sousedním důlkem. Např.:
H6 | H5 | H4 | H3 | H2 | H1 |
 |  |  |  |  |  |
 |  |  |  |  |  |
D1 | D2 | D3 | D4 | D5 | D6 |
Světlý hráč rozdělí důlek D4, postupně vloží 1 kámen do všech důlků, začne v důlku D5. Potom, co vloží kámen do D3,
má v ruce ještě 4 kameny. Do důlku D4 kámen dát nesmí, takže pokračuje důlkem D5, D6, H1, H2.
A nakonec sebere 4 kameny z důlků H2 a H1.
Hra končí v okamžiku, kdy jeden z hráčů má důlky prázdné a druhý mu ve svém tahu nemůže dát žádné kameny. Hráč, který kameny v důlcích má, si je všechny přenese do své pokladnice.
Může se stát, že hru není možné ukončit. Pokud např. bude na desce jeden kámen v důlku D1 a jeden v důlku H1, nemají hráči šanci skončit ve stavu, že jeden bude mít prázdné důlky
a druhý mu nic nemuže dát. Takovýchto situací existuje mnoho, nelze je tedy vyjmenovat a proto u těch složitějších platí pravidlo, že třetí opakování stejné pozice ukončuje hru.
Hráči si přesunou kameny ze své strany desky do pokladnice.
A nakonec pravidla ve formě diagramu: