Česká federace mankalových her
REPORTÁŽE

Jak vyhrát Cant stop

English version

Koronavirus převrátil naše životy a mnoho věcí přesunul do online světa. I tradiční Olympiádu duševních sportů. Takže proč toho nevyužít. Na programu je i turnaj ve hře Can’t stop. K registraci do turnaje je potřeba být registrovaným hráčem na vybraném herním serveru s doporučením před turnajem nahrát aspoň 100 Elo bodů. Zkoumám tedy onen server i tu hru, kterou po letech nehraní znám už jen přibližně. Pravidla nejsou složitá. Hráči se snaží dostat na konec tří řad. Postupují podle toho, co hodí na kostkách. K dispozici jsou čtyři kostky, z nich je potřeba libovolným způsobem vytvořit dva páry, čísla na nich sečíst a v daném sloupečku je pak možné postoupit. Deska obsahuje sloupce s čísly 2-12. Počet polí ve sloupcích je lichá řada od 3 do 13, v podstatě podle pravděpodobnosti, že daný součet padne. Po několika partiích jsem si řekla, že se na tu pravděpodobnost podívám trošku zblízka.

4 kostky, s čísly 1-6 dávají 6*6*6*6=1296 možností. Možnosti je vcelku jednoduché si vypsat, pokud člověk použije počítač a libovolný tabulkový kalkulátor, např. excel. Dál je potřeba si vypsat dosažitelné součty. Těch jsou tři páry, obsadíme dalších 6 sloupečků, vzoreček na sčítání zvládne každý. V dalším kroku nás bude zajímat, jestli v některém z těch šesti možných součtů je nějaké konkrétní číslo. Zabereme tedy dalších jedenáct sloupců, každý bude obsahovat vcelku jednoduchou kombinaci funkcí když a nebo. Po rozkopírování na všechny případy a vyfiltrování kladných případů dostaneme následující tabulku:

Číslo 2 3 4 5 6 7 8 9 1011 12
Kladné 171 302 461 580 727 834 727 580 461 302 171
% 13,19 23,30 35,57 44,75 56,10 64,35 56,10 44,75 35,57 23,30 13,19
Pole 3 5 7 9 11 13 11 9 7 5 3

Dvojka a dvanáctka padnou jen ve 13% případů, ale zase člověk potřebuje ujít nejkratší trasu. Ve hře máte k dispozici jen tři figurky. Jakmile je umístíte do některých sloupců a nepadne žádné z těch tří čísel, máte smůlu. Snahou je včas říct dost. Takže pokračujeme ve výpočtu. Jak velká je šance, že padne buď 6 nebo 7 nebo 8? S využitím předchozích výpočtů to není těžké zjistit. Opět použijeme funkce když a nebo. Dostáváme 1192 pozitivním případů, tedy přibližně 92% procent. To je dost vysoká pravděpodobnost na to, aby člověk házel a nezastavoval hru. Ne vždy to vyjde, ale šance, že některou figurkou dojdete na konec sloupce a tím ho zaberete pro sebe je dost velká. Pak už je samozřejmě žádoucí říct stop, i když s figurkami ve sloupcích 6,7,8 je celkem lákavé zkoušet, zda lze vyhrát v jednom tahu. A teď zkusíme další kombinaci. Máme nasazeno do sloupců 2, 6, a 7. Jak dlouho je rozumné pokračovat ve hře? Dvojka je docela málo pravděpodobná, ale když se podíváme na kombinaci čísel 2 nebo 6 nebo 7, jedno z těch tří čísel padne s pravděpodobností 86%. Jediná kombinace, která má méně než 50% pravděpodobnost, je 2,3,12 (resp. jsou dvě, vzhledem k symetrii i 2,11,12). Ale i 43% je celkem dost. Moje strategie výhry je tedy vcelku jednoduchá. Když to jde, vybírejte dvě co nejvíce pravděpodobná čísla a jedno co nejméně pravděpodobné. Ta hodně pravděpodobná zařídí, abyste házeli nepřetržitě mnohokrát po sobě, a to méně pravděpodobné zařídí, že bude v cíli dřív, než stihnete říct: „Can’t stop“.

A jak mi to šlo v turnaji? Výsledek 24. místo z 256 hráčů je víc než slušný. Během tréninku se dostávám do situace, kdy vyhrávám ve dvou tazích. Ale přichází i hry, kdy ihned po umístění třetí figurky na desku nepadne žádné z mých čísel a to se opakuje několikrát za sebou, celou hru. Někdy u mne, někdy u soupeře. Takže rozhodně zmírňuju svůj úmysl házet, dokud nedokončím řadu. Vyplatilo se to, vyhrála jsem 7 z 10 her a získala již 8. zápočet do mé osobní turnajové desítky a posunula se někam k 50. místu v MSO pentamindu, soutěži všestranných hráčů.


Na seznam reportáží

body>